Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Hier kunt u het materiaal bekijken en downloaden van een select aantal lezingen, masterclasses en werkgroepen van de Woudschoten Chemie Conferentie 2023.
Keynote
Dr. Chris Slootweg (Universiteit van Amsterdam)
Sneldichteres
Dominique Engers
Lezingen
Lezing 1 – Water-stof tot nadenken
Em. Prof. Dr. Ad van Wijk (TU Delft)
Werkgroepen
Werkgroep 1.1 – Energietransitie aan de orde van de dag |
Werkgroep 2.6 – Energietransitie aan de orde van de dag |
Masterclass 1.4 – De energietransitie masterclass! |
Marijn van Vliet en Monica van Leeuwen (Darel Education)
WCC2023 WG1.1, WG2.6 & MC1.4 – Jelte Bosma & Marijn van Vliet
Werkgroep 1.4 – Meiden, diversiteit, kansen en scheikunde
Marieke Wolthoff en Marijn Meijer
WCC2023 WG1.4 – Marieke Wolthoff en Marijn Meijer
Werkgroep 2.3 – Practicum doen voor beginnend docenten
Suzy Maljaars (Jordan Montessori Lyceum Utrecht) en Anne van Emmerik (Hogeschool Utrecht)
WCC2023 WG2.3 – Suzy Maljaars en Anne van Emmerik
Werkgroep 2.4 – Microplastics
Marcella van Steenbergen (GLOBE) en Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst)
WCC2023 WG2.4 – Marcella van Steenbergen en Maaike Vollebregt
Werkgroep 2.7 – Snap je ’t?
Doesjka Nijdeken (Tabor College Werenfridus)
WCC2023 WG2.7 – Doesjka Nijdeken
Werkgroep 2.8 – Van bedrijf tot opdracht – chemie in de klas!
Martha Hoebens en Anouk Timmers (Bedrijf in de Klas)
WCC2023 WG2.8 – Martha Hoebens en Anouk Timmers
Werkgroep 2.9 – Practicum immobiliseren van gist: het omzetten van sucrose in glucose en fructose
Jeff Gradener (Hogeschool Utrecht)
WCC2023 WG2.9 – Jeff Gradener
WCC2023 WG2.9 – Jeff Gradener – practicumvoorschrift
Werkgroep 3.2 – Uitbeelddidactiek in de les, van biologie naar scheikunde
Ingeborg van der Neut (Ludgercollege)
WCC2023 WG3.2 – Ingeborg van der Neut
Werkgroep 3.3 – De Scheikundeolympiade nu en in de toekomst
Emiel de Kleijn (SLO) en Frans Meindertsma (Universiteit van Amsterdam/Bornego College Heerenveen)
WCC2023 WG3.3 – Emiel de Kleijn en Frans Meindertsma
Werkgroep 3.5 – Scheikundeverhalen
Remco Vasterink en Marijn van Nijhuis
WCC2023 WG3.5 – Remco Vasterink en Marijn van Nijhuis
Werkgroep 4.1 – Je verhouden tot de crisis en bijdragen aan een duurzame transitie
Reina Kuiper
WCC2023 WG4.1 – Reina Kuiper
WCC2023 WG4.1 – Reina Kuiper – bijlage
Werkgroep 4.4 – Op naar nieuwe kerndoelen voor de onderbouw!
Marijn Meijer
Masterclasses
Masterclass 1.4 – Energietransitie aan de orde van de dag
Marijn van Vliet en Monica van Leeuwen (Darel Education)
Zie de materialen bij werkgroep 1.1.
Masterclass 1.5 – PTA ontwerpen en schrijven – wat moet en wat mag?
Ilse Landa (Malmberg)
Masterclass 1.6 – Actualiteit in de klas
Jannie Manders, Baukje Düking, Marc Savelsberg en Karel Theuws (Stichting Theorie uit Experimenten)
WCC2023 MC1.6 – Stichting Theorie uit Experimenten
Masterclass 1.7 – Scheikundig perspectief om scheikundig mee te leren denken
Marie-Jetta den Otter (SEC/TU Delft) en Alma Kuijpers (ICLON/Universiteit Leiden)
WCC2023 MC1.7 – Marie-Jetta den Otter en Alma Kuijpers
Masterclass 2.1 – Lesgeven in de chemie innoveren met systeemdenken
Leonie Krab en Albert Wong
WCC2023 MC2.1 – Leonie Krab en Albert Wong
Masterclass 2.3 – Colorimetrie
Frans Killian (ISW Hoogeland)
Masterclass 2.4 – POLARIS scheikunde – Liefde voor het vak
Peter Koopmans
WCC2023 MC2.4 – Peter Koopmans
Masterclass 2.6 – Grenzen aan de chemie: een historisch perspectief
Ernst Homburg (Universiteit van Maastricht)
Masterclass 3.2 – NO2 in de lucht
Marcella van Steenbergen (GLOBE)
WCC2023 MC3.2 – Marcella van Steenbergen
Masterclass 3.4 – Gepersonaliseerde leerdoelgerichte inzichten, hoe zet je dat in voor beter onderwijs?
Jan-Willem Hogeweg (Oosterlicht College Vianen) en Alex Karlas (Test-Correct)
WCC2023 MC3.4 – Jan-Willem Hogeweg en Alex Karlas
Masterclass 3.6 – Best practices: Hoe maak je scheikunde boeiend voor iedere leerling?
Noor Abdulhussain, Lotte Schreuders en Mimi den Uijl (Sisters in Science)
WCC2023 MC3.6 – Sisters in Science
Masterclass 3.10 – Groene chemie: een historisch perspectief en het nut voor onderwijs
Arjan Linthorst (CSG Dingstede) en Ernst Homburg (Universiteit van Maastricht)