Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Hoe stimuleer je een onderzoekende en probleemoplossende houding bij kinderen?
Je kunt heel simpel beginnen en extra vragen stellen bij het doen van een proef!
Hieronder (of als pdf-document via de downloadknop) vind je suggesties voor vragen die je aan de kinderen kunt stellen om ze te stimuleren nieuwe dingen te proberen.
Op deze manier stimuleer je hun onderzoekende en probleemoplossende houding.
Dit is een eerste suggestie om met onderzoekend en ontwerpend leren aan de slag te gaan.
Door vragen te stellen tijdens het doen van een proef stimuleer je kinderen om nieuwe dingen te proberen en zo hun onderzoekende en probleemoplossende houding te ontwikkelen.
Het doel hierbij is niet primair het juiste antwoord, maar het stimuleren van het denkproces. Probeer echt naar de kinderen en hun suggesties te luisteren. En neem alle antwoorden serieus. Ook als jij het niet meteen begrijpt of niet zeker weet of het juist is. Zorg ook dat je duidelijk maakt dat er geen goede of foute antwoorden zijn. Je vraagt ze immers naar hun ideeën en die zijn niet goed of fout maar afhankelijk van hun voorkennis en die verschilt per kind.
Er zijn drie momenten om vragen te stellen rondom een onderzoekende (demonstratie)proef:
De volgende voorbeeldvragen zijn algemeen voor het stimuleren van onderzoek op basis van een proef.
1. Voorafgaand aan de proef
Om de voorkennis van de kinderen te activeren:
Om een hypothese op te stellen of voorspelling te doen:
2. Tijdens de proef
Om de kinderen te stimuleren al hun zintuigen te gebruiken:
3. Na de proef
Om de kinderen te stimuleren te beredeneren:
Om nieuwe dingen te proberen en verder te experimenteren:
Er zijn vier momenten om vragen te stellen rondom een ontwerpende (demonstratie)proef:
De volgende voorbeeldvragen zijn algemeen voor het op weg helpen met ontwerpen.
1. Voorafgaand aan de proef
Om de voorkennis van de kinderen te activeren:
2. Tijdens het maken
Om de kinderen te stimuleren kritisch na te denken over hun ontwerp:
3. Tijdens het testen
Om de kinderen te stimuleren al hun zintuigen te gebruiken:
4. Na de proef
Om de kinderen te stimuleren om te reflecteren:
Om nieuwe dingen te proberen en verder te experimenteren: